Navigatie overslaan
Belastingdienst - 08-08-2023

Regulier proces: het normale contact met de Belastingdienst

man aan balie belastingdienst

Als uw persoonsgegevens in de FSV stonden kunt u veel contact hebben gehad met de belastingdienst vanwege uw FSV-registratie. Maar ook het normale contact met de Belastingdienst gaat door. Denk aan een aanslag voor uw inkomstenbelasting, of de uitbetaling van toeslagen. Dit noemen we ook wel het ‘regulier proces’.

Bij het regulier proces gaat dus om het dagelijkse werk van de Belastingdienst waar iedere belastingbetaler mee te maken heeft. Maar soms heeft u daarnaast ook te maken met bijzondere taken en projecten. Daar is de behandeling van de FSV een goed voorbeeld van. Dan kan het soms lastig zijn om het verschil tussen het FSV-proces en het normale, regulier proces te zien. In dit artikel leggen we daarom uit wat dat verschil is.

Speciale afdeling voor de FSV

Voor de uitvoering van het proces rond de FSV, heeft de Belastingdienst een speciale afdeling opgericht die uit ongeveer 200 medewerkers bestaat. Dit zorgt ervoor dat we het FSV-proces zorgvuldig en tijdig kunnen behandelen. En dat we goed bereikbaar zijn voor alle vragen die speciaal over de FSV gaan. Bovendien kan hierdoor het normale proces van de Belastingdienst zonder vertraging doorgaan.

Uiteindelijk willen we het proces rond de FSV voor iedereen naar tevredenheid afsluiten. En ook daarna gaat uw normale contact met de Belastingdienst natuurlijk gewoon door.

Welk contact gaat over de FSV?

Ook als u geregistreerd stond in de FSV, heeft u te maken met dat normale contact. U betaalt bijvoorbeeld inkomstenbelasting of u vraagt een toeslag aan. Soms vragen mensen die in de FSV stonden zich daarom af: heeft een bepaalde brief of een formulier van de Belastingdienst wel of niet met mijn FSV-registratie te maken? Een brief waarin we informatie van u vragen, bijvoorbeeld. Die kan met uw FSV-registratie te maken hebben, maar ook met het regulier proces.

Onze regel is hierbij: als het over de FSV gaat, dan zullen wij dat duidelijk noemen. In brieven en e-mails die te maken hebben met uw FSV-registratie, staat dit nadrukkelijk vermeld. Dat betekent dus ook dat wanneer er niets over de FSV in een brief of e-mail staat, deze niets te maken heeft met uw FSV-registratie. De brief is dan waarschijnlijk onderdeel van het regulier proces.

Twijfelt u toch nog? Dan kunt u via het FSV Portaal uw persoonlijk overzicht aanvragen. Hier vindt u uw eigen tijdlijn met alles wat met uw FSV-registratie te maken heeft. Hier leest u meer over het aanvragen van uw persoonlijk overzicht.

Contact opnemen

Als u niet zeker weet of een brief of e-mail over de FSV gaat, kunt u met ons contact opnemen. Dan bekijkt een medewerker dat samen met u. U kunt ons bellen op 0800 235 83 56. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, van 8.00 tot 17.00 uur. U kunt uw vragen ook stellen via de chat. Hiervoor klikt u op het chatsymbool rechtsonder op de pagina.